Vitorlás blog

  • Hajósebesség növelő mesterfogások II
    A múltkori részben egyszerűbb technikákról esett szó. Nézzünk most kicsit bonyolultabb trükköket! Hogyan lehet sebességet nyerni egy kis rig állítással. A rig a hajó rudazata (árboc, baum) plusz az állókötélzet (árbocot tartó sodronykötelek). Az árboc alakja változtatható: görbítetjük a […]
  • Hajósebesség növelő mesterfogások I.
    Haladó tanfolyamainkon olyan trükköket gyakorlunk, amelyekkel bármely hajó sebessége jelentős mértékben növelhető. Egyik gyerekkori emlékem jut ilyenkor eszembe: Siófokon nyaraltunk édesapám vitorlázó barátjánál, akinek volt egy Balaton 18 típusú vitorlása. Karcsi bácsi igazi balatoni vitorlázó volt: a hajó tele […]
  • Hajóbérlési információk
    Az örök kérdés, amit a belvízi vitorlástanfolyamon feltesznek nekem vendégeink: hol érdemes hajót bérelni a tanfolyam után? Melyek azok a cégek, ahová bizalommal fordulhat a kezdő vitorlázó, ahol segítik az első lépéseket? Tengeri tanfolyamainkon azt szoktam mondani: a jó […]
  • A kishajóvezetői vizsga közelről
    Ahhoz, hogy önállóan hajózhass, belvízi kishajóvezetői jogosítványra lesz szükséged -no meg a biztonságos gyakorlati vitorlástudásra. Ha jó vitorlástanfolyamot választasz, akkor nemcsak hajóvezetői jogosítványod lesz, hanem hajóvezetői tudásod is! Először is választanod kell egy akkreditált képzőszervet -vagyis vitorlásiskolát- akinek a […]
  • Balatoni chartercégek VI.
    A Vitorlásiskola 20 évvel ezelőtt indult, az első bázisunk Aligán volt, a legendás Club Aligában. Mitől volt legenda? A Club Aliga a korábbi rendszerben pártüdülő volt, 2 kilométer elzárt Balatonpart, kikötő, Kádár villa, uszoda, park, kertmozi, szállodák, pavilonsor, sétány, […]
  • Balatoni chartercégek V.
    Ha a déli parton szeretnénk hajót bérelni, akkor Siófok lehet az egyik indulási bázisunk. Ami Füred az északi parton, az Siófok a délin: vitorlás központ a javából. A Bahart kikötőben nem kell sokáig keresgélnünk: a Vitorlás utca végén, közvetlenül […]
  • Balatoni chartercégek IV.
    Ahogy az előző cikkben is szerepelt, évekig Füreden volt a bázisunk, és sok szép emléket őrzünk erről az időszakról. Az egykori OMFB kikötőben álltak a hajóink, amely Füred rejtett oázisa volt: jobbról a nyüzsgő Szövi kikötő, balról az Uni, […]
  • Balatoni chartercégek III.
    Tanfolyamainkon Dolphin 26 típusú vitorlásokkal gyakorlunk és a vizsga is az oktatóhajókon van. A Dolphin 26 holland tervezésű vitorlás, 8 méter hosszú, mindössze 1800 kg a vízkiszorítása, az árboc magas (12 m) a vitorlafelület pedig a hajóhoz képest nagy, […]
  • Balatoni chartercégek II.
    Néhány évvel ezelőtt terveztem, hogy a balatoni oktatóflottánkba vásárolunk egy nagyobb méretű hajót is. Egy 10 méter feletti, 8 személyes vitorlást néztünk ki, új hajóként kértünk rá ajánlatot a gyártótól. Új hajóról lévén szó, a gyártótól referenciát kértünk, hol […]
  • Balatoni chartercégek I.
    A sikeres vizsga után a legelső kérdés vendégeinktől a hajóbérlés kérdése: hol béreljek hajót az önálló vitorlázáshoz, melyik a jó chartercég? Azt szoktam felelni, hogy a jó kölcsönző az, ahol lelkiismeretes hajótulajdonosok várják a szintén lelkiismeretes vendégeket. Ahol a […]
  • A vitorláshajó felkészítése a télre
    Testvéroldalunkon, a www.motorcsonakjogsi.hu oldalon nemrég írtunk cíkket a motoros hajó téliesítéséről. Vitorlás hajókon az eljárás hasonló, mégis pár műveletben különbözik a motoros hajók télre való felkészítésétől. Vitorlás hajókon a téli munkák korábban kezdődnek, már az utolsó vízreszállás alkalmával. szezonzáró […]
  • A vitorla beállítása
    A vitorláshajó üzemanyaga a szél, „hajtómotorunk” pedig a vitorla. A vitorla akkor fogja meghajtani a vitorlást, ha befogjuk vele a szelet. Ha ezt helyesen tesszük, akkor nyomáskülönbség ébred a vitorla két oldala között, ami a rudazatnak és a hajótestnem […]
  • Szélirányok és a vitorláshajó sebessége
    Tanfolyamainkon rögtön az első napon megtanuljuk, hogy öt szélirány létezik: 1. szembeszél, (a hajó ugyan nem halad, de fékezésre ez a legjobb irány) 2. negyedszél (amikor a szél a hajó hossztengelyéhez képest „ferdén elölről” érkezik) 3. oldalszél, más néven […]
  • A vitorláshajó fő meghajtása: a nagyvitorla és az orrvitorla
    A régi mondás szerint a vitorláshajó olyan jármű, amelynek üzemanyaga a szél, motorja pedig a vitorla. Annak, aki a vitorlást szabadidős célokra használja és nem versenyzésre, mindössze kettő vitorlára van szüksége: nagyvitorlára (grósz) és orrvitorlára (fock). A nagyvitorla részei […]
  • Miből készül a vitorla?
    Mint oly sok minden, napjainkban a vitorla is műanyagból készül, a régi idők vitorlavásznaihoz képest sokkal tartósabb minőségben. A műanyagvitorla jóval alaktartóbb és erősebb, mint vászon elődei voltak, és sokkal könnyebben szárad. Ami árt neki, az a napsütés (UV […]
  • Hogyan kell spinakkerezni?
    A spinakker egy öblös szabású, könnyű, színes anyagból varrt (manapság inkább ragasztott) orrvitorla, amelyet hátszélben és raumban (háromnegyedszél) használhatunk. A spinakkervitorla mellé két behúzókötélre (sottok), egy felhúzókötélre, valamint egy spinekkerbumra (karabínerrel ellátott fém cső) van szükségünk, no meg a […]
  • A vitorlázás fő öröméről, a siklásról
    Sokan kérdezik, mi a fő különbség a jollék (svertes vitorláscsónakok) és a kabinos, tőkesúlyos hajók között, és miért hajóznak „olyan kis picike lélekvesztőkkel” is. Nos, a kishajók kényelmét nem lehet összehasonlítani a tőkesúlyos társaikéval, de nem is erre készültek: […]
  • A vitorlásoktatás örök kérdése: a svert helyes beállítása
    A tőkesúly nélküli vitorlás csónakokon, vagyis a jollékon az uszony (hajós nevén svert) hivatott csökkenteni a hajó oldalra sodródását („abdrift”). Ez a hatás szél ellen vitorlázva, vagyis negyedszélben a legnagyobb, így a svertet ilyenkor teljesen le kell engedni. De […]
  • Vitorlástanfolyamra készülünk – hajómunkák tavasszal
    Hamarosan kezdődik a Balatonon a szezonnyitó belvízi vitorlástanfolyamunk, amelyre már minden helyünk decemberben elkelt, sőt már az elméleti vizsgán is túl vagyunk. Milyen munkákat kell elvégeznünk, hogy szépen felkészített hajókkal várhassuk vendégeinket? A hajótest előkészítése Abban a szerencsés helyzetben […]
  • Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek V. – hogyan kell helyesen használni a hajócsörlőt?
    Sokszor meglepődöm azon, hogy még a tapasztalt vitorlázók is sokszor „túl lezseren” kezelik a csörlőt és a csörlőre tett köteleket, kezük épségét kockáztatva ezzel. A hajózás veszélytelen sport, ha a természettel szembeni alázatot és saját felszerelésünk precíz kezelését megtanuljuk, […]
  • Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek IV.- a vitorlák trimmeléséről.
    „Kedves Péter! Szeretnék Tőled olvasni a vitorlák /fok, grósz/ trimmeléséről. Mikor kell, mikor nem szabad, milyen mértékben, együtt a kettőt,vagy külön-külön, szél erősség, szél iránya? Azokban az irodalmakban melyeket találtam szinte semmi sincs erről. Egyesek azt írják pl. hogy […]
  • Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek III. -Hány hajó van jelenleg a Balatonon?
    Ez egy másik gyakori kérdés, amit a vitorlástanfolyam első napján kérdeznek tőlem, miközben megszemléljük az oktatóflottát, a kikötőt, majd a móló széléről a Balaton gyönyörű víztükrét. A kérdés helyénvaló, beszélni kell erről is: mennyi hely van a Balatonon? Jelenleg […]
  • Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek II.- Miért orral állnak be a hajók a Balatonon a kikötőhelyükre, és miért farral az Adrián?
    Sokan felteszik nekem a vitorlástanfolyam első napján ezt a kérdést a kikötőben, főleg azok a vendégeink, akik már sétáltak korában tengeri (adriai) kikötőkben. Bizony, szerte a Balatonon zömmel orral látjuk a vitorlásokat a kikötőhelyükön állni, ha pedig tengeri országokba […]
  • Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek I.-miért olajozzák viharban a tengert?
    Ismerős valakinek ez a művelet? Én Verne Gyula könyveiben olvastam először róla. Ott a háborgó hullámokra hordóból olajat öntve elsimították a vizet, hogy a veszélybe került vitorlás befuthasson a kikötőbe, vagy lebocsáthassa a mentőcsónakot, stb., szinte minden kalandos regényben […]

A jobb felhasználói élmény érdekében az oldal sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás