Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek II.- Miért orral állnak be a hajók a Balatonon a kikötőhelyükre, és miért farral az Adrián?

Sokan felteszik nekem a vitorlástanfolyam első napján ezt a kérdést a kikötőben, főleg azok a vendégeink, akik már sétáltak korában tengeri (adriai) kikötőkben. Bizony, szerte a Balatonon zömmel orral látjuk a vitorlásokat a kikötőhelyükön állni, ha pedig tengeri országokba látogatunk, akkor ott szinte kizárólag farral parkolnak a hajók. De miért?

A válasz egyszerű: a balatoni hajók -átlagos méretet tekintve- kisebbek a tengeri vitorlásoknál, az átlagos hajóhosz 25-30 láb (kb. 8-10 méter) körüli, míg tengeren ez a szám a 35-45 láb (kb. 12-14 méter) körül mozog. A rövid balatoni hajók tömege átlagosan 2-3 tonna körüli, külmotorral kényelmesen el lehet navigálni a kikötőben. A nagyobb, súlyosabb tengeri hajókat viszont kizárólag belmotorral használják, külmotort csak a dingihez (partraszálló gumicsónak) használnak. A külmotorral való kikötői manőverezés alapelve, hogy a külmotor főleg előremenetre alkalmas,  hatékony tolatásra nem. Ezért a balatoni hajók a beállás (kikötés) nehezebbnek tekinthető műveletét a könnyebben manőverező irányból, szemből, orral végzik. Elinduláskor, ami sok szempontból könnyebb manőver mint a kikötés (ez maga is megér egy cikket) a mancsaft és a külmotor együttes erejével tolatunk ki a hajóhelyről. A tengeri vitorlások beépített motorja alkalmas a tolatásra, tengeren általában farral állunk be és orral indulunk el. Persze nem tilos fordítva csinálni sem a Balatonon, sem a tengeren, de a szokás és a praktikum mégis ezt diktálja.

A vitorlások kikötési módjainak előnyei és hátrányai:

Hajóval megérkezni (kikötni) nehezebb manőver, mint elindulni. Ennek oka, hogy a elindulni mindig egy általunk ismert kikötőből indulunk, érkezni viszont gyakran teljesen ismeretlen kikötőbe érkezünk. Ha orral állunk be, akkor az érkezés könnyebb módját választottuk. Ha viszont megérkezéskor van energiánk egy szép betolatásos manőverre, akkor érdemes ezt választani, hiszen induláskor könnyebb dolgunk lesz. További előny ha farral állunk be, könnyebb bepakolni a nehezebb csomagokat a hajó kabinjaiba. Hátrány: aki magánéletre, esetleg romantikára vágyik a kabinban, az vagy csukja be az ajtót -hiszen a farral beállt hajóba remekül belátni a mólóról- vagy parkoljon mégis orral… mindenkinek kellemes kikötőben töltött órákat kívánunk!