A múltkori részben egyszerűbb technikákról esett szó. Nézzünk most kicsit bonyolultabb trükköket! Hogyan lehet sebességet nyerni egy kis rig állítással. A rig a hajó rudazata (árboc, baum) plusz az állókötélzet (árbocot tartó sodronykötelek). Az árboc alakja változtatható: görbítetjük a tetejét, de kis mértékben a közepét is. 

Az árboc görbítése

Az árboc görbítésének akkor van értelme, ha a vitorla alakja is támogatja az ívelt vitorla formát. Az alapelv, hogy nem a háromszög alakú vitorla, hanem a fél ellipszis alakú adja le a maximális felhajtó erőt. Emiatt ívelik az árbocot, de a vitorla szabásának is íveltnek kell lennie. Az achterstag feszítő vagy éppen a backstagok segítenek a görbület beállításában, de pl. a szálingok is görbítik az árbocot, ha a vantnikat megfeszítve a két szálin előre nyomja az árboc felő részét

Baum görbítése

Élénk szélben az alba feszítésével lehet görbíteni a baumot, de ezt inkább a vitorla feszítése (laposítása) miatt teszik. (lásd előző lecke). Mennyire érdemes meghúzni az albát? A bumot nem tudjuk eltörni, húzzuk meg, had ropogjon! A vitorla anyag úgyis enged majd, erős szél hatáára a vitorla sajnos nyúlik, ez ellen keveset tehetünk.

Vantnik feszítése

Az oldalmerevítők heles beállításához rugós erőmérő műszerre is szükségünk van (fizikaórán talán láttál ilyet) ugyanis meghatározott erővel és szimmetrikusan kell meghúzni a két oldalsó merevítőt. Ehhez táblázatok vannak és erősen hajótípus függő, az árboc alakját lehet így szabályozni. Az árbocot a baummal ellentétben el lehet törni, úgyhogy óvatosan a vantnikkal!

A következő részben az egyensúlyról lesz szó