Mint oly sok minden, napjainkban a vitorla is műanyagból készül, a régi idők vitorlavásznaihoz képest sokkal tartósabb minőségben. A műanyagvitorla jóval alaktartóbb és erősebb, mint vászon elődei voltak, és sokkal könnyebben szárad. Ami árt neki, az a napsütés (UV sugárzás) és az erős szélben való lobogtatás. Előbbi az anyag idő előtti elöregedéséhez vezet, utóbbi pedig vitorlaszakadáshoz. Amikor nem hajózunk, használjuk a vitorlatakaró rendszerünket (pl. „lazy jack”) ha pedig nincsen ilyen a hajón, vitorláink legyenek elpakolva napsütéstől védett helyre. A vitorla felesleges lobogását kerüljük!

A vitorláskikötő környéke a világ bármely táján színpompás látvány: a víz kékje mellett a fehér vitorlaszín uralja a látképet, de időnként látunk sárga vagy szürke és fekete színű vitorlákat, sőt ha szerencsénk van, feltűnik egy-egy szivárványszínben pompázó öblös ballon is. Kissé leegyszerűsítve a dolgot, a fehér anyag a dakron, az aranyszínű a kevlár, a szürke és fekete a karbon, az öblös spinakkerek színpompás matériája pedig nejlon. Ezekből a színekből a vitorlaanyagra is következtethetünk!

A dakron csupán egy márkanév, magáról az anyagról nem árul el semmit. Talán meglepődünk, hogy a dakron valójában ugyanúgy a polietilén tereftalát, mint annyi más a környezetünkben. Még így sem lenne ismerős a név? No és úgy, hogy PET? Bizony, a hófehér vitorlák alapanyaga ugyanaz, mint a PET palackoké, csak éppen a „vitorlavászonhoz” ezeket a PET-szálakat hossz és keresztirányban megszövik, majd termikus utókezelésben részesítik. A dakront a 60-as években fejlesztette ki a DuPont cég, tartóssága és alacsony ára miatt azóta is a legtöbbet forgalmazott vitorlaanyag. Versenyvitorlák készítéséhez nem használják, inkább a kevlár és a karbon anyagokat. A kevlár szintén az előbb említett cég fejlesztése a 70-es évekből, aramid néven is találkozhatunk vele. A dakronnál sokkal erősebb (a kevlárt kicsit más formában golyóálló mellényekhez használják) és a nyúlása is jóval kisebb, ami versenyvitorláknál igen fontos. A karbonszál anyagú vitorla viszonylag újabb fejlesztés, a kiváló alaktartóság és a csekély súly mellett további előny, hogy a karbonszál az UV sugárzásnak is szinte tökéletesen ellenálló. Ennyi előny mellett mi a hátránya? Egyedül az ára. A hatalmas méretű spinakkervitorlák (bliszterek, genakkerek, stb.) anyaga pedig a súlycsökkentés miatt a könnyű nejlon. Mivel a nejlont nagyon sok színben gyártják, a spinakkerek szeleteit általában különböző színű szeletekből készítik el, de ennek csak esztétikai oka van.

A vitorla sosem sík felület, hanem megfelelő öblösséggel rendelkezik. Az öblösség pedig az ívelten kiszabott szeletek összevarrása, vagy éppen ragasztása miatt keletkezik. A vitorla kiszabása és megvarrása nagyon érdekes művelet, kezdő vitorlázóként elegendő az öblösségről annyit tudnunk, hogy ez a vitorla első és hátsó oldalai közé megrajzolt húrhoz tartozó mélység.

A jobb felhasználói élmény érdekében az oldal sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás