Itt megtudhatsz mindent, amit a magyar tengeri IV. osztályú hajóvezetői vizsgáról tudni kell!

A tengeri IV. osztályú vizsga újdonság a magyar kishajóvezetői vizsgarendszerben. 2023. nyarától lehetőség van belvízi kishajóvezetői engedéllyel rendelkezőknek egyszerűen és gyorsan tengeri kiegészítő vizsgát tenni. Vitorlás és motoros hajóra egyaránt jó, attól függően, hogy milyen belvízi kategóriára szól a hajóvezetői jogosítványunk. A tengeri IV. osztályú jogosítvány nemzetközi, világszerte érvényes képesítés. Az Adrián éppen úgy érvényes, mint például Thaiföldön.

Milyen eltávolodásra jogosít a tengeri IV. osztályú jogosítvány?

A tengeri IV. osztályú képesítés 3 tengeri mérföld eltávolodásra jogosít fel a partvonaltól számítva. Egy tengeri mérföld egyenlő 1852 méter, vagyis 3 tengeri mérföld pontosan 5556 méter, azaz 5,5 kilométer. Ha balatoni hasonlatnál akarunk maradni, a 3 tmf azaz 5,5 km nagyjából az északi és déli part távolsága a Balaton nyugati medencéjében. (a Balaton átúszás 5,2 km távot jelent Balatonboglár és Révfülöp között). De ugyanekkora távolságra van Zadartól Ugljan-sziget, onnan pedig Dugi Otok és a Kornati szigetvilág. Bőven elegendő ez a távolság családi, baráti tengeri vitorlázáshoz vagy éppen motorcsónakázáshoz, jet ski-zéshez. Ha saját hajót (motorcsónak vagy jet ski) viszünk a tengerre, a vízirendőr számára ez az okmány tökéletesen elegendő. Ha pedig  hajót szeretnénk bérelni, akkor a chartercég számára szintén elegendő a tengeri IV. osztályú kishajóvezetői engedély.

Mekkora hajót vezethetek a magyar tengeri IV. osztályú kishajóvezetői jogosítvánnyal?

A vezethető maximális hajóméret 24 méter, azaz 78 láb hajóhossz. Ez nagyon nagy hajóméret, ebben a katamaránok is benne vannak! Érdekes, hogy a belvízi jogosítvány határa 20 méter (65 láb) de tengeren feljebb vitték 24 méterre, hogy ezzel is vonzóbbá tegyék a konkurens horvát jogosítvánnyal szemben.

Mit jelent az, hogy tengeri IV. osztályú?

A magyar tengeri vizsgarendszer 4 fokozatú, négy tengeri jogosítvány létezik:

  • IV. osztályú tengeri jogosítvány: 3 tmf eltávolodásra jogosít
  • III. osztályú tengeri jogosítvány: 12 tmf eltávolodásra jogosít
  • II. osztályú tengeri jogosítvány: 200 tmf eltávolodásra jogosít
  • I. osztályú tengeri jogosítvány: korlátlan eltávolodásra jogosít

Az I. és II. osztályú képesítés feleslegesen nagy körzet, nagyon kevesen használják ki. A képesítést is nagyon nehéz megszerezni, ráadásul a szintek egymásra épülnek, először belvízi jogosítvány kell, aztán „lentről” lehet egyre feljebb lépegetni, a korlátlan (óceáni) hajóvezetői jogosítványig. Amire csak keveseknek van szüksége, hiszen kevesen hajóznak át egy óceánt. Viszont nagyon sokan nyaralnak a tengerparton, ahol egymást érik a „Rent a boat” feliratok és a tengeri IV. osztályú jogosítvánnyal bármelyik hajót elvihetjük, akár az Adrián, akár Görögországban, de akár Hawaii-on is.

Mióta létezik a magyar tengeri kishajóvezetői vizsgarendszer?

Fa Nándor és Gál József léptek fel azzal az igénnyel 1984-ben, hogy a Földkerülő vitorlás útjukhoz szeretnének tengeri jogosítványt szerezni Magyarországon, különben a biztosító nem biztosítja a hajót. Emlékszünk, ez a hajó volt a Szent Jupát… Az akkori Közlekedési Felügyelet a nyugdíjas hajóskapitányt, Csellei Laci bácsit bízta meg az első tengeri tanfolyam tantervének összeállításával. Szerepelt benne minden, ami 1984-ben egy nyugdíjas mahartos kapitánynak eszébe jutott: hiperbola navigáció, morze, kódlobogók, tűzvédelmi ismeretek, csillagászat… Nem csoda, hogy a magyar vitorlázók szépen lassan átszivárogtak a horvát vizsgarendszerbe. Közismert, hogy Horvátországban nem csinálnak akkora ügyet a tengeri hajós vizsgázásból, mint hazánkban: elég egy rövid szóbeli vizsga, és a jelölt máris a Skipper B 12 mérföldes okmány tulajdonosa lehet. Az 1984 óta eltelt 40 évben magyarok tízezrei szereztek horvát tengeri képesítést és hajóznak szerte Európa tengerein, de főleg az Adrián.

Előznek a horvátok

A magyar hatóság 2023-ban érzékelte, hogy nagy a baj: 2022-ben mindössze 20 azaz húsz ember vizsgázott Magyarországon a magyar tengeri vizsgarendszerben, tengeri III. osztályú vizsgára. A többi magyar tengeri kategóriára (I. és II. osztályú) ennyi jelentkező sem volt. Ugyanakkor Zadarban egy átlagos pénteki vizsganapon ezen cikk írója gyakran 100-120 magyart látott vizsgázni a Kikötőkapitányságon. És csak egyetlen napról beszélünk… Sokan emlékszünk még a kedves öreg Bozsics kapitányra, aki magyarul vizsgáztatta a jelölteket és jóindulatú mosollyal engedte át azokat is, akiknek bizony még nem ártott volna egy kis gyakorlás a hajózási szabályokat illetően. Szerencsére az Adria nagyon barátságos tenger, amikor pedig rossz arcát mutatja, a vízimentők nagyon profin teszik a dolgukat. A balatoni tanfolyamok után mi is Horvátországba vittük a vizsgázóinkat, hiszen a magyar tengeri vizsgarendszer irdatlanul nehéz és körülményes volt.

A magyar hatóság válasza: tengeri IV. osztályú vizsga!

Mi, a hazai képzőszervek addig is sokszor jeleztük a hazai hatóságnak (minisztériumi szinten is) hogy a magyar vizsgarendszer reformra szorul: ki kell venni az elavult témaköröket és egyszerűsíteni a tengeri jogosítványhoz jutást. Amikor a magyar tengeri vizsgarendszerben már csak jelképes számú jelentkező maradt, mert mindenki Horvátországba ment vizsgázni, akkor hozták meg a döntést: legyen nekünk is egy könnyen megszerezhető tengeri vizsgánk! Végre. Ez lett a tengeri IV. osztályú kishajóvezetői kategória, ami ugyan létezett korábban is, de senki nem vizsgázott rá, mert ez a 3 mérföldes kategória kihagyható volt, hiszen a III. osztályúval (a 12 mérföldessel) is lehetett kezdeni a tengeri vizsgákat. A megújult tengeri IV. osztályú vizsga azonban olyan vizsga, amire minden magyar hajósnak érdemes jelentkeznie!

Mi a magyar tengeri IV. osztályú vizsga előfeltétele?

Meglévő vagy folyamatban lévő belvízi kishajóvezetői képesítés, vitorlásra és/vagy kisgéphajóra. A vizsga 18 éves kortól tehető le, és ugyanazok a jelentkezési feltételek, mint a belvízi kishajóvezetői vizsgára: házorvosi igazolás, vizsgadíj befizetése, jóváhagyott tanfolyam elvégzése és tanfolyami igazolás a vizsgára.

Hogyan lehet jelentkezni a tengeri IV. osztályú képzésre és vizsgára?

Ha van már korábban szerzett belvízi képesítésed -mindegy, hogy vitorlás és motoros- akkor ide kattintva tudsz jelentkezni a képzésre és a tengeri IV. osztályú vizsgára. Válaszd a legördülő menüből a „tengeri IV. o. vizsga” lehetőséget.

Ha még nincsen belvízi okmányod, akkor először a belvízi tanfolyamra jelentkezz -ide kattintva- mi a tanfolyam mellé ajándékba adjuk a tengeri IV. osztályú vizsgafelkészítést!

Milyen a tengeri IV. osztályú képzés?

Egyszerű és gyors. A felkészítés távoktatásos, megkapod a tananyagot, vizsgakérdéseket és válaszokat. Bővebben itt mutatjuk be a képzést.

Milyen orvosi vizsgálat kell a magyar tengeri IV. osztályú vizsgához?

2024. 01. 01. óta elegendő egy egyszerű háziorvosi alkalmassági vizsgálat. Előtte tengerészorvosi pecsét kellett (erre csak két orvos volt jogosult hazánkban) de ezt is egyszerűsítették, immár bármely háziorvos jogosult rá. Életkor szerint adható: 40 év alatt 10 évre, 40-60 év között 5 évre, 60 év felett 3 évre.

A magyar tengeri IV. osztályú vizsga tárgyai

Három témakörből kerülnek ki a kérdések:

  • navigáció és térképismeret
  • tengeri kishajó üzemeltetése
  • VHF rádió ismeret

Összesen 155 db kérdést tartalmaz a kérdésbank és a kérdések nyilvánosan hozzáférhetők a válaszokkal együtt. A vizsgához képzőszervi igazolás kell -magyarul el kell végezni egy ITM által akkreditált tanfolyamot– és a képzőszerv adja le a jelentkezét a tengeri IV. osztályú vizsgára.

A tengeri IV. osztályú vizsga jellege

A vizsga érintőképernyős tesztvizsga, 20 kérdést kap a vizsgázó, 20 perc a vizsga időtartama, kérdésenként 1 perc a rendelkezésre álló idő. 75% kell a sikeres vizsgához, 1 pontot érnek a helyes válaszok, tehát min. 15 pontot kell elérni. Nálunk ezen cikk írásának időpontjáig még nem volt sikertelen vizsgázó, pedig jó pár vizsgánk volt már. A kérdések könnyűek, az anyag jól felépített, rövid idő alatt fel lehet készülni rá. Mindazoknak, akik a belvízi kishajóvezetői vizsgát megcsinálják, érdemes megcsinálni a tengeri IV. osztályú kiegészítő vizsgát is!

Gyakorlati vizsga és gyakorlati képzés a tengeri IV. osztályú vizsgához

Gyakorlati vizsga nincsen, a sikeres magyar belvízi kishajóvezetői vizsga gyakorlati része alapján állítja a KAV, hogy a vizsgázó tengeren is fogja tudni vezetni a vitorlást vagy a motorost. Ami igaz is, hiszen a víz az mindenhol víz, akár édesvíz, akár sósvíz. Ennek ellenére érdemes elvégezni egy tengeri manővertréninget a IV. osztályú vizsga után, hiszen azért a tengeri kikötők nagyon mások, mint balatoni társaik: kikötőcölöpök helyett mooring kötél, fa stégek helyett úszómólók. És a tenger azért más víz mint a Balaton, nagyobb a szél és nagyobbak a hullámok.

A tengeri IV. osztályú vizsgához ajánlott manővertréning programja

Mi az Adrián, Zadarban csináljuk a tengeri manővertréninget, begyakoroljuk az összes fontos műveletet: elindulás és kikötés mooringos kikötőhelyre, körkormány kezelés, rollvitorlázat kezelése, horgonyzási gyakorlat, navigációs ismeretek. A tréning két teljes napot vesz igénybe, előző este van a beérkezés, és másnap reggel kilenckor kezdünk. Saját oktatóhajónk van, egy Jeanneau 34 típusú vitorlás, oktatásra felszerelve. A tanfolyamon egy túrát is teszünk Zadarral szemközti szigetre, horgonyzást gyakorlunk egy csendes öbölben és partra is szállunk. A biztonságos önálló hajózás és hajóbérlés szempontjait tartjuk elsődlegesnek, alaposan megismerjük a check in és check out tudnivalóit és a hajókezelést. Charter partnerünknél a vizsgázók kedvezménnyel bérelhetnek hajót a tréning után!

Szeretettel várunk Téged is a magyar nemzetközi tengeri IV. osztályú vizsgán!

A jobb felhasználói élmény érdekében az oldal sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás