A vitorláshajó üzemanyaga a szél, „hajtómotorunk” pedig a vitorla. A vitorla akkor fogja meghajtani a vitorlást, ha befogjuk vele a szelet. Ha ezt helyesen tesszük, akkor nyomáskülönbség ébred a vitorla két oldala között, ami a rudazatnak és a hajótestnem átadva hajtja a hajónkat. Ha nem fogjuk be rendesen a szelet a vitorlába, akkor az lobog mint egy zászló, és nem hajtja a hajót. A vitorla behúzását a sottkötél segítségével tudjuk megtenni, a feladat pedig egyszerű:

Addig a pontig húzzuk be a sottot, ahol a vitorlán minden lobogás megszűnik!

A vitorla így fogja a legtöbb felhajtóerőt átadni a hajótestnek. Két dologtól óvakodjunk:

  1. a túlságosan behúzott vitorla fékezi a hajót
  2. a nem kellően behúzott vitorla lobog és előbb-utóbb elszakad

Figyeljük a vitorlánkat a sott húzása közben. Először a vitorla hátsó része simul ki, majd a közepe, legvégül pedig az eleje, azon belül is a teteje, amit a legnehezebb észrevenni.

Feladat: vitorlázás közben rendszeresen vizsgáljuk meg, jól áll-e a vitorlánk. Azaz engedjünk egy picit a sotton, és ha ettől lobogni kezd, akkor húzzuk vissza ismét, és rendben van a dolog. Ha a ráengedéstől nem kezdett lobogni, akkor túlságosan be volt húzva, engedjünk rajta. Lobogni pedig SOHA ne lobogjon, kivéve a megállás esetét! Jó szelet!