Hamarosan kezdődik a Balatonon a szezonnyitó belvízi vitorlástanfolyamunk, amelyre már minden helyünk decemberben elkelt, sőt már az elméleti vizsgán is túl vagyunk. Milyen munkákat kell elvégeznünk, hogy szépen felkészített hajókkal várhassuk vendégeinket?
A hajótest előkészítése
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a szép novemberi időben az előkészítő munkák zömét el tudtuk végezni. A legfontosabb ezek közül az algagátló festéknek a hajótest vízvonal alatti részére való felhordása, azaz a hajófestés. Az algagátló festék nehézfémtartalma nem engedi az algákat/kagylókat elszaporodni a hajótest vízbe merülő részén, mely algák és kagylók egyébként jelentősen lassítanák a hajót. A művelet csiszolással kezdődik, majd a festéket (amely vitorlásboltokban szerezhető be) festőhengerrel -a velúr henger a legjobb erre a célra- felkenjük a hajótestre. A vízvonalat ragasszuk le maszkoló szalaggal, nehogy belefessünk a vízvonal feletti részbe, vagyis a hajó szép fényes oldalába! Az algagátló festékek közül itt nem akarok reklámot csinálni egyik terméknek sem, de azt javaslom, hogy a jó minőségűek közül válaszzunk. A hajótestet alaposan mossuk le, majd a vízvonal feletti rész polirozzuk fényesre! A polirozást nem kell minden évben megcsinálnunk (mi idén megtesszük) de ha néhány évente elvégezzük, a műanyag hajótest fényes és színe sokáig megmarad. A polirozáshoz érdemes polirozógépet (excenter koronggal) használni, ezt akár szerszámkölcsönzőből is beszerezhetjük.
Hajómotor előkészítése
A hajómotort a legjobb ősszel karbantartani, de legkésőbb tavasszal tegyük meg a következőket: olajcsere a motorban és a hajtóműben („váltóolaj”), levegőszűrő csere, külmotor esetén gyertyacsere. Beépített motor esetén a fagyok elmúltával a télre beletöltött fagyállót is le kell engednünk.
Nagyon javaslom a spray formájó motorkonzerváló lakk használatát, tapasztalatból mondom, évente többször -így tavasszal is- érdemes befújni vele a hajómotor minden porcikáját, ahová csak oda tudunk férni. Ezt a konzerváló spray-t én autós szaküzletben szoktam megvenni (neve: motor konzerváló lakk), bárki be tudja szerezni, hajótulajdonosoknak kötelező!
Vitorlák előkészítése
December elején elvittem az összes vitorlánkat a Tuss Sails műhelyébe, -nem kis fejtörést okozva a műhely főnökének, hová is pakoljuk le a rengeteg vitorlát- átnézetni a varrásokat és szükség esetén megvarrni az elszakadt illesztéseket. A szél terhelése ad okot munkára, nem is gondolnánk, hány szabad szemmel alig látható feslés keletkezik szezon közben a vitorlán… Három-négy évente a családi vitorlásokon használt vitorlákat is vigyük el átvizsgálásra!
Zoliék műhelyét azért ajánlom mindenki előtt, mert a tulajdonosok (a balatoni legenda Tuss Miklós és unokaöccse, Zoltán) versenyvitorlázók, és a legmodernebb technikával dolgoznak. A műhely meglátogatása magában is élmény. Akinek vitorla gondja van, őket keresse!
A vitorláshajó kötelező felszerelésének ellenőrzése
A „kishajók 5. számú felszerelési jegyzéke” alapján (akinek nem ismerős, neten rákereshet) ellenőrizzük, minden kötelező tétel (13 db) megvan-e a fedélzeten!
A tűzoltókészüléket ne felejtsük évente lepecsételtetni (Tűzoltóság, tűzvédelmi cégek, stb.) mert a vízirendészet kedvelt ellenörzési tételei.