Amit a vitorlásvizsgán nem kérdeznek IV.- a vitorlák trimmeléséről.

“Kedves Péter!
Szeretnék Tőled olvasni a vitorlák /fok, grósz/ trimmeléséről. Mikor kell, mikor nem szabad, milyen mértékben, együtt a kettőt,vagy külön-külön, szél erősség, szél iránya? Azokban az irodalmakban melyeket találtam szinte semmi sincs erről. Egyesek azt írják pl. hogy sok jelentősége nincs. Mégis, ha korrektül szeretném használni a vitorlákat, érdemes-e ezzel foglalkozni?

Válaszodat várva és köszönve, Jenő”

Kedves Jenő,

A vitorlabeállítás alapelve nagyon egyszerű:

a vitorla akkor dolgozik optimálisan, ha a lobogás határán dolgozik, azaz a behúzó kötelekkel (sottokkal) csak annyira húzzuk be az orrvitorlát és a nagyvitorlát, hogy még éppen ne lobogjanak. A lobogó vitorla ugyanis a lobogás helyén nem dolgozik, nem ad sebességet, a lobogástól viszont egy idő után elszakad. A túlhúzott vitorla fékez, a vitorla varrásai pedig feleslegesen terhelődnek, ismét csak szakadás lehet belőle. Az optimális feszességhez eleinte a “húzd meg, ereszd meg” játékot kell játszanunk: lobogtatni a vitorlát, majd finoman húzni, húzni, hogy a lobogás megszűnjön. Tesztelés: engedjük picit lazábbra a sottot, ha a vitorla lobogni kezd, akkor volt előzőleg jó, tehát picit húzzuk vissza. Ha nem lobbant be a ráengedéstől, akkor túl volt húzva a vitorla. Hamarosan a hajó dőléséből, sebességéből ösztönösen érezni fogjuk, jól áll-e a vitorlánk…

A vitorlabeállítás ajánlott sorrendje:

a fokot kell először behúzni, ez után kell a grószt állítani. Magyarázat: a fok pl. negyedszélben “ráveri” a szelet a grószra, ezért kell a grószt másodiknak beállítani, “a fockhoz állítva”. (ha profi csapattal hajózunk és van elég ember minden feladatra, természetesen ez a két művelet történhet egyszerre, szinkronban)

Hasznos apróságok a vitorlabeállításhoz:

1. színes széljelző szalagocskák a fockon. Vitorlásboltban olcsón kaphatók ezek a rövid, felragasztható szalagok, általában 6 db. van egy csomagban. A vitorla első élétől kb. 20 cm-re ragasszuk fel őket (öntapadósak) bal oldalra a pirosat, jobbra a zöldet. Az alsó harmadba, középre és a felső harmadba kerüljenek! Negyedszélben, félszélben megmondják a jó beállítást: ha a szél felőli szalagocska lobog, akkor engedni kell a vitorlára, ha pedig felfelé mutat, engedni. A szél alatti szalagocskánál pedig pont fordítva: ha lobog, akkor kell húzni. 2. széljező szalag a grószon: egy db hosszú szalagot ragasszunk a grósz felső harmadának legvégére? a kilépő áramlást mutatja. Akkor van a vitorla jól beállítva, ha a levegő turbulencia nélkül lép le a vitorla hátsó éléről, azaz szépen lobog, csak néha “kap vissza” a szalag. Ha a szalag verdes, ill. visszafelé tapad a nagyvitorlára, akkor az túl van húzva.

Erős és gyenge szélben ezek az alapelvek kiegészülnek azzal, hogy a vitorla öblösségét is szabályozni kell: erős szélben laposra (pl. az alba és az élfeszítők erős meghúzásával) gyengébb szélben kicsit laposabbra (az említett köteleken engedünk). A traveller is fontos eszköz, erről a későbbiekben lesz még szó.

Bő szélben (raum, hátszél) ezek az alapelvek kevésbé látványosak, hiszen a látszólagos szél ereje csökken, a hajón kisebbnek érezzük a szelet. Ezért ilyenkor jön a spinakker, ha teljesítményt akarunk kicsiholni a hajóból…

üdvözlettel,

Péter