A vitorlásoktatás örök kérdése: a svert helyes beállítása

A tőkesúly nélküli vitorlás csónakokon, vagyis a jollékon az uszony (hajós nevén svert) hivatott csökkenteni a hajó oldalra sodródását (“abdrift”). Ez a hatás szél ellen vitorlázva, vagyis negyedszélben a legnagyobb, így a svertet ilyenkor teljesen le kell engedni. De mi történik a többi szélirányban?

A svert beállítása hátszélben

Minél inkább hátulról kapja a hajó a szelet, annál kisebb a hajó szél miatti csúszása. Ennek arányában mi is feljebb húzhatjuk a svertet, hiszen kisebb felület is ugyanúgy megakadályozza a csúszást és a kisebb súrlódó felületnek hála a sebesség is nőni fog. Emelhető kormánylapátú jollékon még a kormánylapot is érdemes egy kicsit feljebb húzni. (Ez utóbbit természetesen soha nem szabad teljesen felhúzni!) Háromnegyed szélben a felénél is kevesebb svert elegendő, hátszélben pedig teljesen felhúzhatjuk!

A svert beállítása oldalszélben

Oldalszélben -hajótípustól függően, ezt ki kell kísérleteznünk- a felénél kicsit több uszony maradjon lent. Érdekes, hogy az oldalsodródás nem oldalszélben a legnagyobb, hanem ellenszélben vitorlázva, ennek az a magyarázata, hogy oldalszélben jóval gyorsabb a hajó, a több sebesség jobban “ellentart” a sodródásnak.

Régebbi korok versenyzői pontosan kimérték, hogy melyik szélirányban mekkora svertfelület szükséges (ennek módja: két bója mellett nyolcas alakban vitorlázni, és vizsgálni, hogy mikor mennyire csúszunk a bójára) aztán a svertfelhúzó kötélen nem lemosható tollal bejelölték a pontos állásokat.

Túrázáskor nem szükséges folyamatosan állítani a svertet, inkább maradjon lent az egész út során. Sok mulatságos történet szól azokról a vitorlázókról, akik elkezdik állítani az uszonyt, majd elfáradnak és elfelejtkeznek róla. A svert pedig véletlenül felhúzva maradt, a szélirány vagy az útirány változik, és csodálkoznak mitől megy oldalra a hajó, nem pedig előre… Csak a tapasztalat növekedésével érdemes ezeket a finomhangolásokat használni hajónkon, az elején inkább használjuk a biztonsági alapbeállításokat, még ha így kicsivel lassabbak is leszünk. Ha lángosozni megyünk vitorlásunkkal, akkor a kis sebességkülönbségnek nincs is nagy jelentősége, kivéve persze ha éppen az utolsó lángost sütik zárás előtt Tihanyban…:-)