VITORLÁS SZÓTÁR
A spinakker luv szárába akasszuk be a spibumot, majd húzzunk a sottokon”
Egykor Fiumében magyar Tengerészeti Akadémia működött, kereskedelmi hajóink az óceánokat járták. A sporthajózást a Széchenyi és Festetics családok honosították meg a Balatonon, Angliából hozva versenyjachtot és hajóépítőket.
Az árboc, vitorla, horgony kifejezéseink nagyon régiek, versenysportunkban viszont a külföldről jött angol, német, holland szakemberek máig éreztetik hatásukat: hozták magukkal a szakkifejezéseiket, melyek -alaposan elferdítve- most is használatosak a magyar vitorlássportban. Kezdjük el őket már a vitorlástanfolyam előtt megtanulni!
Abdrift – a hajó oldalra való sodródása, csúszása
Abwind – zavart szél
Achterstag – hátsó árbocmerevítõ “drótkötél”
Aerodinamika – légerőtan
Ahoi – régi hajós üdvözlés (pl. Sziriusz, ahoi!)
Állókötélzet – az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag+ vantnik+ achterstag)
Árboc – a vitorlázat tartóoszlopa
Bandázsolás – a kötélvég összefonása (másnéven “babázás v. fuxolás”)
Backbord (ejtsd:bekbord) – a hajó menetirány szerinti bal oldala
Backbord-szabály: különbözõ oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsõbbsége, akinek a bumja balra áll (vagyis jobbról kapja a szelet)
Balcsapás – a hajó balcsapáson halad, ha a vitorlába “balról csap” bele a szél
Ballon – nagyméretû, könnyûszeles orrvitorlák gyûjtõneve (pl. spinakker ballon)
Beggelés – az orrvitorla széllel szembeni elfordítása
Beaufort-skála (ejtsd: bofort) – 0-12 fokozatú tapasztalati szélerõsség skála
Behajózás – hajóra szállni, felkerülni az utaslistára
Bilge – hajóûr, pl. a fenékdeszka alatti tér
Bilgepumpa – fenékvíz-szivattyú
Bika – fedélzeti v. parti kötélrögzítõ alkatrész
Boci – mentõcsónak, hajó után köthetõ pici evezõs csónak
Bója – a mederfenéken rögzített úszóképes (jelzõ)eszköz
Bolcni – csapszeg
Bókony – a hajó bordái
Bríz – könnyû szél
Bugsprit (ejtsd: bagszprit) – a hajóorrból kinyúló rúd (“orrsudár”)
Bum – a nagyvitorla alsó élét tartó rúd (“baum”)
Bumlift – nagyvitorla pihentetõ kötél (másnéven “dirk”)
Cirkálás – szél ellen történő vitorlázás, cikkcakk vonalban (=kreuzolás)
Cirkáló – klasszikus, kecses tőkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplő szám a nagy+orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es cirkáló
Cleat és Clemm (ejtsd:klít, klemm) – kötélszorítók
Cockpit (ejtsd:kokpit) – a fedélzeti munkatér
Code-lobogó – a klasszikus jelzőlobogó-ábécé
Csáklya – rúdra erősített kampó
Csiga – görgős kötélvezető
Csomó – a sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (=knots)
Dakron – műanyag vitorlavászon Deck (ejtsd: dekk) – fedélzet
Denevér – a nagy vitorla hátsó, ívelt oldala
Dinghy (ejtsd: dingi)uszonyos hajó, v. mentőcsónak angol neve
Dirk – nagy vitorla pihentető kötél (másnéven “bumlift”)
Döghullám – a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás
Drengolás – benyomulás, versenyen pl. az ellenfél és a bója közé
Dörzsléc – a hajó szélét védőszegély
Dűznihatás – réshatás, a levegő felgyorsulása a nagy vitorla és az orrvitorla között
Ejtés – elkanyarodni a széltõl = ejteni a hajót
Élesedés – a szél felé kanyarodni
Equator – (lat.=egyenlítő) az egyetlen magyar tervezésű és építésű óceáni vitorlás, tervezte Gál József 1990-ben. Kiemelkedően tengerálló típus, gyártják tavi és tengeri változatban
Fall – felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall; nagyvitorlafelhúzó = grossfall)
Flatterolás – a vitorla lobogtatása
Flaute – szélcsend
Flokko – könnyű széljelző szalag
Fock (ejtsd: fok) – orrvitorla
Fockroller: orrvitorla besodró
Fordulás – hajónkkal a szél felé történő irányváltoztatás
Freibord – szabad oldalmagasság a vízvonaltól
Frühstart – korai rajt versenyen
Fux – az orrkabin neve (fuxluk, “rókalyuk”)
Génua – az árboc vonalától hátrébb nyúló nagyméretű orrvitorla
Gleitolás – siklás, erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak
Gross (ejtsd:grósz) – nagy vitorla
Habléc – hajók orrfedélzetén található vízlevezető “bajusz”
Hafenmeister (ejtsd:háfenmájszter): kikötőmester
Hajólevél – a hajó forgalmi okmánya
Hajózási Szabályzat (“HSz”) – a Vízi Kresz, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet
Halzolás – a hajó széliránytól elfelé való csapásváltoztatása, más néven perdülés. Ilyenkor kell ügyelni a bumra és a fejünkre!
Halfej – a nagy vitorla felső sarkába préselt fémlemez
Havaria – baleset Jib (ejtsd:dzsib) – erős szeles, kicsi orrvitorla Jobbcsapás – a hajó jobb csapáson halad, ha a vitorlába “jobbról csap” bele a szél
Jolle – uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
Kajüt – hajófülke, lakótér
Kalóz -háromszemélyes biztonságos jolle, Carl Martens tervezte 1934-ben (=Pirat)
Karabiner – rugós csat
Kiel (ejtsd:kíl) – tőkesúly
Kieler – tőkesúlyos hajó
Kielwasser – farvíz
Kimm – sarkos építésű hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása
Kitisztázás – az összegubancolódott kötél kibogozása
Kiülés – az erős szélben megdőlő jóllét a szél felőli oldalra való kiüléssel stabilizáljuk
Kikötõmester – a kikötő hajókkal és hajósokkal foglalkozó segítőkész mindenese
Kompasz – iránytű, tájoló
Kreuz, kreuzol (ejtsd:krajc) – cirkálva vitorlázik
Kuh-forduló (Q) – szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes halsolni, ezért “Q-alakban” fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé
Kutter-vitorlázat – két orrvitorla egymás mögött + nagy vitorla
Laterál felület – a hajótest vízbe merült részének oldalnézeti vetülete
Látszólagos szél – mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat
Latni – vitorlamerevítő vékony léc vagy műanyag lap
Lazy Jack (ejtsd:lézidzsek) – a nagy vitorla bumra szerelt zippzáros huzata
Lee-oldal – a hajó szél alatti oldala
Lobogtatni – vitorlás hajót megállítani a vitorlák kilobogtatásával lehet
Luv oldal – a hajó szél felőli oldala
Luftkasztni – légkamra
Mannschaft (ejtsd: mancsaft) legénység, versenyzőtárs
Mancsaftolni – a kormányzás kivételével a többi hajósfeladat elvégzése
Manőver – a hajóval végrehajtott műveletek, mozdulatok neve
Manőverslukk – erős szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott alkoholtartalmú ital (tanfolyamunkon a kapitány speciális hínárpálinkája)
Marás – a Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna
Megfeneklés – sekély vízen történő fennakadás
Munkapad – sín, melyre a nagy vitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (=leitvágni)
Navigáció – hajózástan, helyzetmegállapítás+hajóvezetés
Negatív csapás – cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz
Nut – horony, vájat, csatorna neve
Osztályjelzés – a hajó típusának jelzése a nagy vitorlán
Óvózászló – piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsűri számára az óvás tényét
Őzni – kötélvezető karika
Pádli – egytollú, rövid evező
Palstek: csathurok, a leggyakoribb vitorláscsomó (névadója: Stekk Pál legendája)
Peilung – terelőbója versenyen Persenning – vitorlavédő huzat
Pillangóvitorla – a spinakker magyar neve
Pilotkönyv – a vízterület jellegzetességeit és a kikötőket bemutató könyv
Pozíciólámpa – napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa
Pozitív csapás – cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívõ szakasz
Pöff – hirtelen szélerősödés, széllökés (=bõ)
Préselés – élesen szél ellen való vitorlázás
Puffer – ütközőpárna (=fender)
Pütting – jollén a vantni rögzítő verete
Raum – háromnegyedszél
Reffelés – a vitorlázat erős szélben való csökkentése, kurtítása
Reménytelen helyzet – ha ellenfelünk a cirkálószakaszon előttünk haladva zavart szelet kelt, fokozatosan sebességet vesztünk
Répa – a vitorla (pl. spinakker) nem kívánt megcsavarodása (dupla csavar: szaloncukor) felhúzás közben
Rig – a rudazat (árboc, bum)+merevítőkötelek együtt
Saling (ejtsd: száling) – árbocmerevítő keresztrúd
Schooner (ejtsd:szkúner) – kétárbocos tengeri vitorlás, a hátsó árboc magasabb
Schwert (ejtsd: svert) – jolle leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen
Sekli – mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész
Sott – vitorlabehúzó kötél (pl. focksott, gross-sott)
Sloop-vitorlázat – a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla+nagy vitorla
Sója -lejtő, melyen a jollét vízre teszik
Spanner – feszítõszár
Spinakker – Hátszélvitorla, az orrvitorlák egy speciális fajtája, könnyű/közepes szélre Spinakkerbum – a hátszélvitorla szél felőli (luv) sarkát támasztja ki
Stagreiter – orrvitorlakapocs (=lovas)
Standard – széljelző az árboc csúcsán (=”windex”)
Steuerbord (ejtsd:stajerbord) – a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal
Stopper: kötélfogó
Schwert (ejtsd:svert) – a jolle uszonya
Szélbeállás – a hajó orrát a szél felé kormányozva hagyni, hogy elfogyjon a lendület
Szeksztáns -tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérő
Unterlieck – a nagy vitorla alsó éle
Útjog – elhaladási jog, elsőbbség
Takarás – a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere
Takk – csapás (lehet: jobb, bal, pozitív, negatív)
Takli – vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) – kb. 1852 méter
Top – az árboc csúcsa
Topfény – horgonyzáshoz bekapcsolt körbevilágító fehér fény
Tőkesúly – víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (=kiel, v. ballaszt)
Tőkesúlyos hajó – tőkesúllyal és kabinnal rendelkező nagyobb vitorlás (=kieler)
Trapéz, trapézol – a jollevitorlázó erős szélben a hajó oldalán áll, az árbocra rögzített speciális kötél és heveder (trapézmellény) segítségével
Traveller – a munkapad speciális fajtája, könnyen állítható
Trepni: padlódeszka
Trimmelés – a vitorlázat és a rig finom állítása
Trimmzsinór – a vitorlában lévő vékony állítózsinór
Tükör – a hajó hátsó síkja
Vorlieck – a nagy vitorla első éle
Vorstag (ejtsd: forstág) – az árbocot előre merevítő drótkötél
Vantni – az árbocot oldalra merevítő drótkötelek (=csarnak)
Veret – a fém alkatrészek gyűjtőneve
Vízből mentés – (=Man Over Bord) a hajóból kiesett személyért ill. tárgyért való gyors visszatérési manőver, melynek sorrendje: ejtés hátszélig, halzolás, élesedés és melléállás úgy, hogy a mentendő a szél felőli oldalon legyen
Yacht v. Jacht – nagyobb méretű (luxus) túrahajó