Beszámolók




Kedves Péter, Imre, Gábor, Tomi!

Nagy szeretettel gondolok vissza az elmúlt tanfolyamra. Sokkal többet kaptam oktatásotoktól, mint amit gondoltam. A legjobb döntésem volt, hogy benneteket választottam! Tiszta szívvel ajánlom a Társaságotokat a vitorlázás ismereteire vágyó ismerőseimnek!

Jó szelet!

Zsolt



Józsi élménybeszámolója

Szia Péter,

Az augusztus 22-24-i hétvégén egy Dolphin 28-al  teljesítettük Füred-Boglár-Füred túrát, nagyon jó volt, sok tapasztalatot gyűjtöttünk.

Most először kerültünk zivatarba a vízen, tanulságos volt. Eleinte még tetszett is ahogy közelített, aztán mikor odaért hozzánk hirtelen a gyenge negyed szélből erős háromnegyed lett, a biztonság kedvéért bevontuk a vitorlákat és motorral haladtunk tovább  kompasz segítségével mivel 5-10 percig vizuálisan képtelenség volt tájékozódni. Urai voltunk a helyzetnek, de kíváncsi lennék a véleményedre, mi a helyes eljárás ilyen helyzetekben.

A fontosabb megállapítások: igazad van, tervezni  max. 20tmf/nap (főleg a gyerekek miatt), egy komolyabb viharban a Dechatlon-os ruházatnál  jobb minőségre van szükség,  várható rosszidő esetén navigációból kicsit jobban kell készülni.

További jó hajózást !

Üdv, Józsi


Kedves Péter, Imre, Tamás,

Péternek köszönöm, hogy sikerült azt az elég száraz elméleti anyagot olyan formában bemutatni ami emészthetővé tette. Imrének és Tamásnak köszönöm azt az igyekezetet, amellyel gyakorlati tudásukat amit kemény munkával évek (évtizedek) alatt összeszedtek, most önzetlenül, (rengeteg türelemmel !!!) pár nap alatt megpróbálták átadni nekünk.

A tananyagon kívül a vitorlázás iránti szeretetetek/alázatotok/lelkesedésetek ami még emlékezetessé tette az ott töltött pár napot.

Köszönöm még egyszer, és további sok sikert, sok tanulót kívánok Nektek.

Üdv

T.P.



Károly levele

Tisztelt oktatók !

Kedves Péter, Imre, Miklós és Tamás !

Szeretnék köszönetet mondani az elmúlt hétért, a profi szervezésért , a jól összeállított tananyagért (estékre lebontva) , a meleg szállásért, a kitűnő ellátásért  és nem utolsó sorban a türelemért (amit igyekeztünk időnként  próbára tenni)

 

Örülök, hogy vitorlástanfolyam internetes keresésekor nálatok kötöttem ki.

Segítette a döntésemet, hogy nálatok a jó hangulat is fontos szempont.

Remélem a későbbiekben is lesz lehetőségem igénybe venni csapatotok szolgáltatásait.

Jó szelet!

 

Károly

 



Judit levele a belvízi tanfolyamról

Kedves Péter, Imre, Tamás és Miklós!

A csatolt képpel szeretnék elköszönni   tőletek és megköszönni az oktatást, a segítséget és az élményt, amit tőletek kaptunk a tanfolyamon. Valóban nagyon színvonalas volt az egész, az elmélettől a gyakorlatig, kár hogy a vizsgabiztosok közreműködésére nem a ti hozzáállásotok volt jellemző.
Személy szerint már másnap vízreszálltam és megkaptam a tökéletes időjárást is ajándékba.
További sok sikert és rengeteg jelentkezőt kívánok!

Üdv: E.G. Judit



Máté levele  

Kedves Péter,

 

Ezúton szeretném én is megköszönni a munkátokat, nagyon inspiráló volt egy ilyen felkészült, a vitorlázást ennyire szerető csapattól tanulni. Ezt nem is lehetett másképp meghálálni, mint hogy sikeresen levizsgázunk. Őszintén mondhatom, hogy amellett, hogy elértem azt célt, amiért jelentkeztem a tanfolyamra, vagyis "kapitány" lettem, sokkal többet is kaptam. Nem is tanfolyamként, hanem táborként szoktam emlegetni az elmúlt két hétvégét, hiszen erre a rövid időre elfelejtettem minden gondomat, a magánéleti és munkahelyi problémák teljesen feledésbe merültek, amit eddig csak csodáltam, abba most végleg beleszerettem, és nem utolsó sorban - vagy talán elsősorban - barátokat is szereztem. Köszönöm a türelmet is, amint irántunk tanúsítottatok, és az önbizalomnövelő dicséreteket, amit akkor is megkaptunk tőletek, amikor mi magunk úgy éreztük - és valószínűleg úgy is volt -, hogy ma nem ment jól. Mindig jó szívvel gondolok majd Fűzfőre és erre a két hétvégére, és biztos vagyok benne, hogy - ahogy írtad - összefúj még minket a szél. Ha anyagi akadálya nem lesz, akkor rám biztosan számíthattok valamelyik tavaszi haladó tanfolyamon, még ha nem is leszek addigra "haladó". :)

 

Tamásnak: büszkén mesélem mindenkinek, hogy egy többszörös magyar bajnok, majdnem olimpikon Laser-estől tanultam vitorlázni. Imrének ne mondd meg :), de így utólag belegondolva a Pacsirta volt számomra a kedvesebb a két hajó közül: az első hajó volt, amit életemben vezettem, és végül rajta is vizsgáztam le. Az a minimum, hogy betartom az ígéretem, és elküldöm neki azt az új nemzeti lobogót (már megvettem, még a héten ott lesz Péter fehérvári postafiókjában). Viselje büszkén, remek hajó! (Ha elkülditek nekem cserébe a régi, kifakult, szakadt lobogóját - esetleg ráírjátok a hajó nevét, a vizsga dátumát, és aláírjátok nekem mindhárman -, nagyon hálás leszek érte, és féltve fogom őrizni.)

 

Imrének: nem kevésbé büszkén fogom mesélni, hogy egy ilyen fantasztikus fanatikus volt a másik mesterem, mint amilyen te vagy. Aki annyira szereti a vitorlázást, hogy a hajón is lakik, valamint Seklinek és Lazy Jackie-nek hívja a kutyáit, attól csak jót lehet tanulni erről a szép sportról. A jó hangulat a Pillangón mindig biztosított volt, néhány sztori és szófordulat biztosan megmarad bennünk az utókornak (pl. a "billeg, mint szarka a dögön" többünk nagy kedvence lett). Az első hétvége után féltem, hogy nem fogunk jollézni, és mindannyiunk nevében mondhatom, nagyon örültünk neki, hogy mégis. Az egész tanfolyam egyik legnagyobb élménye volt, amikor oktató nélkül, a bólyák között tartottunk egy kis háziversenyt Fecskével és Fruskával, az volt az igazi természetközeli szabadság-élmény. Ígérem, a tőled (is) tanult írott és íratlan etikai szabályok szerint fogok vitorlázni.

 

És végül Péter: mielőtt jelentkeztem, sokszor elolvastam a korábbi évek "diákjainak" élménybeszámolóit, és mindegyikből "sütött" a jó hangulat, ami majd a tanfolyamon vár. Ahogy már fent leírtam, és talán szóban is elmondtam: még az ezek alapján kialakult várakozásaimat is felülmúlta az, amit ez az egy hét adott. Már első este a Sirályban olyan társaság jött össze, amelynek tagjai mintha nem is pár órája ismerték volna meg egymást, nem is beszélve a gitározós-tábortüzes estéről... Ez a baráti légkör mindvégig elkísért, és sokat segített abban, hogy végül nem csak sikeresen, de örökre szóló élményekkel is zártuk a tanfolyamot. Még ha vitorlázni is mentünk, a tanteremben és a Móresen töltött időt is ugyanúgy élveztem, az anyag pedig, amit megkaptunk, bőven elég volt a sikeres elméleti vizsgához. Úgyhogy én is gratulálok nektek!

 
Mégegyszer köszönök mindent, jó szelet és sok sikert kívánok nektek az októberi tengeri tanfolyamra!

 

Üdv

 

Máté



Laci levele

Kedves Peter,

 

szemelyesen mar nem volt alkalom, de nagyon szepen köszönöm utolag a segitseget a motoros vizsgan es az egesz kepzesen!!!

Remelem hamorsan talalkozun a kikötöben.

Üdv Salzburgbol

Laci



Rita levele a tengeri tanfolyamról

Kedves Péter és Imi!
Nem tudom, milyen gyakran találkoztok kismamákkal a tengeri tanfolyamokon, mindenesetre engem már felírhattok a listára :), mivel egy három hónapos kisbabával a pocakomban vizsgáztam. Ezért is voltam kicsit vézna kötélhúzásból ;)
Jó szelet,
Rita



Tamás levele a sikeres vizsga után

Kedves Péter,


Köszi a képeket és a biztatást és mindenkinek a jó társaságot a tanfolyam alatt. Mivel a rakparton járok hazafele munkából én is szoktam lesni a magányos géphajók éjszakai jelzéseit, abban a reményben hogy felbukkan egy 110m nél hosszabb tolt kötelék vagy egyéb izgalmas úszó létesítmény :-).
Feleségemmel szombat délelőtt kibéreltük a híres Alsóőrsi kölcsönző egyik jolléját.
Eleinte nem volt szél de aztán megjött, irány a Balcsi közepe, természetesen jolléval 1499 méternél jobban nem távolodtunk el a parttól, majd horgonyzás és fürdés - október 1.-én.

jó szelet velős pirítóst kívánok nektek:
Gyuri

Sziasztok!

Nagyon jól éreztük magunkat, nagyon jó volt ez a hét. Köszi mindenkinek! Péterék nagyon jól csinálták, profi csapat!
Egy hasonló sztori: a vizsga után visszaérve Budapestre a rakparton mentünk hazafelé, már sötét volt és bőszen nézegettük a Dunán lévő hajók és hidak fényeit. Jó érzés volt, hogy már tudtuk, mit jelentenek!
Jó szelet! Üdv mindenkinek!

Edit és Miklós

Péter vidám levele a sikeres vizsga utáni hazaútról


Köszönöm nektek ezt remek pár napot, egy új ablak nyílt meg előttem! Azt gondolom ezt akár a többiek nevében is mondhatom.
Haza felé az M7-n az érdi emelkedőnél majdnem HAVARIÁBA kerültünk. Egy ezüst színű Opel Astra tipusú kisgéphajó horgonyzott a középső sávban árbocfény nélkül. Szerencsére a Laci kapitány még az utolsó pillanatban észrevette - bár nagyon el voltunk mélyedve a HSZ rejtelmeibe – és hirtelen eltolva magától a kormányt élesedve a szél felé rám kiáltott, hogy fékezzek a bummal. Így sikerült a „bummot” és az illetékes hatóságok részvételét megúszni. Ez után már 11-s látszólagos (menet) széllel simán hazaértünk.
üdvözlettel,
Péter

Roland rendhagyó módon prózában és versben örökítette meg a tanfolyamot és a vizsgát…


Szia Péter,
 
Bár Szilvivel még valószínűleg fogsz találkozni egy kis "motorozás" ügyében, de ezért szeretnénk megköszönni az elmúlt néhány napot… Na jó, a tesztkönyv feletti éjszakázást nem annyira, de a többit igen… :-)
Szóval köszönjük a tanfolyamot, jól éreztük magunkat. Bár mi sem vagyunk otthonülős fajták, de a vitorlázás egy teljesen új élmény volt számunkra, örülünk, hogy ezt Nálatok próbálhattuk ki először. Jól éreztük magunkat, új dolgokat tanultunk és a munka mókuskerekéből igazi kikapcsolódást jelentett…
 
Az első hajóbérlésünk szervezés alatt áll… :-) Ha esetleg érdekel, a potenciális bérbeadó egy korábbi tanítványod. Én ugyan nem ismerem személyesen, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy az "újoncok" megkeresésére a reakció valami ilyesmi volt: ha Péteréknél tanultatok, akkor az garancia…

Még egyszer köszi,
Üdv,
Roland és Szilvi

Az asztalon előttem ismét ez a bolond teszt,
De a baj, hogy ma már nagyon élesbe megy,
Ha bénázok és az "X"-em nem jó helyre kerül,
Nézhetem, ahogy a Pillangó nélkülem repül.
 
A szóbeli témáim sorszáma a hetvenhetes,
A vizsgabiztos szerint kidolgozni felesleges,
"Rögtönözzön, az mutatja a biztos tudást,
Viszont, ha mégsem vágja, garantált a bukás…"
 
"OK, ismerik a könyvet, és hogy mi az elmélet,
De vajon mit mutatnak egy motoros gépen?
Móres a hajó neve, amin párszor hasítottak,
Remélem, az oktatók móresre is tanítottak!"
 
"Sajnálom, hölgyek-urak, elállt ez a fránya szél,
És mint tudják, a grószvitorla ereje ebből él,
Nélküle nem lesz vizsga, az evezős is elfárad,
Azért várjanak, délutánra még talán feltámad."
 
"És bár a közalkalmazott munkaideje rég lejárt,
Még maradtunk, nem is kértünk semmi felárt,
Gyerünk, itt a szél, beszállás a billegő hajókra,
Szeretnénk, hogy vitorlás álmaink váljanak valóra!"
 
Fáradtan, de egy újabb "papírral" a zsebben,
Pár lépéssel közelebb a végső, tengeri tervhez,
Kívánok friss szelet, páratlanul jó hangulatot,
Na és persze egy vidám, kikötői forgatagot.


Gábor levele az első önálló hajózásról


Szia Péter,

Csak azért írok, mert a hétvégén megvolt az első hajóbérlésünk. Az egész utat 'rögzítettem' GPS-szel, és gondoltam, elküldöm neked a nyomvonalat, mert talán érdekes lehet valamelyik cikkedhez. Néhány gondolat:

1. A kikötőből kiállás és a kikötés is nagyon szépen ment - nagyon hasznosak voltak a tanácsok és az ilyen irányú gyakorlás.

2. A tanfolyamon és a vizsgán erőltetettnek érzett verbális instrukciók („Perdülésre felkészülni!” stb.) nagyon hasznosnak, sőt, elengedhetetlennek bizonyultak a tényleges vitorlázás során.

3. A csatolt nyomvonal (sajnos hazafelé úton lemerült a GPS) szerintem azért érdekes, mert szemléletesen mutatja a „cirkálást”, mint a széllel szemben haladás egyetlen (?) módját. A tihanyi szorosban a keletitől a nyugati medence felé haladva természetesen szembeszél volt, és látható a képen, hogy elég „munkás” volt az áthaladás! :)

Még egyszer köszönöm a tanfolyamot, üdv, és jó szelet, Gábor


Sándor levele


Sziasztok, Vitorlástársak!

Péternek és csapatának tényleg köszönet a professzionális és élvezetes felkészítésért, valamint a vitorlás életforma bemutatásáért és megszeretetéséért. Nekem személy szerint a legjobban azok a kis pluszok tetszettek a „tanításokban”, hogy hány mg Coli baktérium…, csak vicceltem, most komolyan a legjobbak azok a kis vitorlás életképek és viselkedési módok tetszettek, hogy az egész éppen aktuálisan velünk vitorlázó társaság élményekkel teljes, teljes értékű résztvevő és újból és újból vitorlázni vágyó emberekké válhassanak és ezáltal mi is jó kapitányok lehessünk, persze sok gyakorlás után.

Mindenkinek jó szelet remélhetőleg együtt is, mert szerintem is jó kis csapattá váltunk…
Üdv,

Sasa


Válasz Sándor levelére


Kedves Vitorlázó Társak!
Nemrég abban az élményben lehetett részem, hogy a postán átvehettem a hajós jogsimat. Ezúton szeretném megköszönni Péternek, Imrének és Bucinak az alapos felkészítést, továbbá a mancsaft tagoknak a közreműködést, a vizsga és az oktatás során. A vizsga bizony kemény volt, nyaralásra kevés idő jutott, de mindenkinek kívánok a továbbiakban kellemes élményeket a vízen.
Kedves Sasa, a képeket köszi, párat amin ott virítok elküldhetnéd nagyobb méretben is, köszi!


Attila beszámolója az első hajóbérlésről


Szia Péter!

Köszönjük a bérlési infókat. Egy nagyon friss élményről egy beszámoló:
Tegnapi nap bérelt Dyas tőkesúlyos kabin nélküli hajóval (kb. 7 m-es), megtörtént az első önálló vitorlázásunk. Izgalmas volt, és egyben tanulságos is. Főként az az új, hogy mindent magadnak kell megtervezni, senki sincs, aki megmondja, hogy mikor, mit kell csinálni.

A legnehezebb talán a ki- és behajózás a kikötőbe, hiszen ismeretlen hely, ismeretlen hajó, nem tudod mihez nyúlj, mi a következő lépés, minden más mint a tanfolyamon.

A legnagyobb tanulsága a napnak az volt, hogy nagyon fontos (talán a legfontosabb) az előkészítés, és a tervezés, indulás előtt nagyon alaposan átnézni, hogy melyik kötél mire való, melyikkel milyen dolgod lesz és milyen lépésekben. Megtervezni a kihajózást, átgondolni a lépéseket pontról pontra.

Mi elkövettünk egy hibát a kikötésnél, hogy a tanultakkal ellentétben a kikötőben nem kötöttük cölöphöz a hajót, és úgy akartuk felhúzni a vitorlát. Ezzel csak azért volt baj, mert amikor megakadt a nagyvitorla a felhúzás során, már nehéz volt korrigálni, hiszen a hajó ilyenkor irányíthatatlan, és elsodródsz.

Egy kis segítség után aztán cölöphöz kötve, már sokkal könnyebben ment minden, és a pihenő utáni második indulásnál, már minden programozottan működött.

Gyönyörű napos, és viszonylag erős (2-3-as) szélben, nagy hullámokban iszonyatosan jót hajóztunk.

Üdvözlettel, Attila


Zoli levele


Szia Péter!

Látom összefoglaltad a vizsga tapasztalatokat, a Vitorlásleckén belül! Nagyon jó, nagy segítség az új leendő kishajóvezetőknek. Saját tapasztalatok... Sokat beszélgettem a többiekkel, és senki nem gondolta hogy ilyen hosszú lesz a vizsga. Érdemes a várakozási időt olvasással tölteni. Az utolsó esti óránkon inkább a szóbeli témákat beszéltük át, mondtad a térnyerést, és sok mindent, a szóbeli vizsgán ezek az infók jól jöttek! A vizsgáztatók örültek a saját tapasztalatoknak, legyen az tanfolyami vagy egyéb. Szerintem ami nagyon fontos, az a teszt! Nekem 2 hibám volt,és úgy kezdték a szóbelit hogy szép tesztírás volt. A 2 hibát beszéltük át, és a többit hagyták elmondani. A teszt a nagy vízválasztó!
A teszben volt mindenféle a 3 pontosnál: nekem a 301,valakinél a 303.as,és csak fényjelzéses volt az egyirányú átjáró táblás, volt hajót vízre bocsátani,és partra húzni tilos tábla, kitérési szab. 2.rész, Beaufort-skála, zsilipes kérdés, környezetvédelmi kérdés. A szóbelin amit tudunk azzal kezdjünk, így az utolsó kérdésekre alig jut idő! A gyakorlati vizsgán pedig a határozott kapitányi irányítás a fontos!
Nagyon jó volt hogy a teszt után összehívtad a csapatot, jót tett! Nagyon jól megszerveztétek a tanfolyamot! Megértőek és türelmesek voltatok, köszönjük! Várjuk a következő vitorlásleckét!:)))

További jó oktatást, jó szelet!

Zoli


Balázs levele


Kedves Péter! Szeretnék köszönetet mondani Nektek a Fűzfőn töltött egy hétért, a profi szervezésért. Voltam már egy-két "felnőttoktatási" rendszerrel kapcsolatban, de azt kell mondanom, hogy a képzésetek előkészítése, a program összeállítása, a lebonyolítás és az egész működésetek emberi és szakmai nívója egészen fantasztikus volt. Az ott töltött idő alatt többször szóba került közöttünk ez, és mindenkinek ez volt a véleménye. Szóval köszönjük, csodás volt minden....

Érdeklődöm, hogy esetleg van-e rá esély hogy az ősszel tartotok haladó tanfolyamot. No nem mintha haladónak gondolnánk magunkat, de jó lenne oktatóval minél többet gyakorolni, és azt hiszem hogy egy ilyen intenzív gyakorlás mindennél többet érne.

Küldök Neked egy anyagot a hivatalos újraélesztési protokollról, amiből szerintem az első folyamatábra a lényeg. Ez összefoglalja, hogy ma hogyan is kell végezni laikus újraélesztést. Az autóvezető tanfolyamokon már ezt használják. Ha kell szívesen segítek az elsősegély vizsgakérdésekre készített, az újraélesztésre vonatkozó válaszok korrekciójában. Abban az anyagban szerintem egy helyen kellene még pontosítani: a 15. kérdés az "artériás szorítókötés"-re vonatkozik. Ez ma már szigorúan tilos (ahogy a Bokor-féle könyv is írja). A válaszban talán egy mondatot megérne ez is. A válasz további része ugyan tökéletes, de az nem a szorítókötésre vonatkozik, hanem az un. artériás nyomópontokra. Az artériás nyomópontok mellett az artériás nyomókötésről kellene szerintem itt írni egy fél mondatot. Még egyszer köszönjük!

Jó szelet,

Balázs


Norbi levele


Szia Péter,
Még egyszer köszönöm a kiemelkedő segítségeteket és türelmeteket amit felénk mutattatok. További jó munkát és jó szelet kívánok Nektek, de addig is pár jobb képet küldök!


Gyuri levele


Kedves Péter!
Nem tudnád megmondani, hogy mikor kapjuk meg a vezetői igazolványt? Mikor mentek a tengerre idén és jövőre kora tavasszal? Szeretném megköszönni Neked és csapatodnak a tanfolyamot, segítséget és hogy tényleg kedvet kaptam hozzá, ugyanis az elején inkább csak próbálgattam magam...

További sok sikert,

Gyuri


Tamás levele a sikeres vizsga után


Szia Péter,

nagy teher gördült le a vállamról a mai sikeres vizsgával. Megnézetem a tesztet, hogy mit hibáztam és képzeld nulla hibapontos lett a tesztem!! Hát nagyon büszke voltam(vagyok) magamra, ami persze a Ti érdemetek is. Köszönöm! Szuper jó 2 hétvégét töltöttünk nálatok, nagyon jó hangulatban, és társaságban és a mai befejezéssel még a korona is felkerült... Nagyon köszönöm Nektek a tanfolyamot és minden segítséget!

Biztos, hogy még fogunk találkozni akár bérlés, akár egy későbbi tengeri, vagy haladó tanfolyam kapcsán!
Várom majd az emailed a bérlési lehetőségekről és a csapat fényképet.

Ha tudsz, légy szíves küldj olyan Velencei tavi címet, elérhetőséget, telefonszámot, ahol jolle-t tudnék bérelni. Szeretném még a frissen szerzett tudást idén a Velencei tavon egy kis jollézással elmélyíteni. J

Köszönöm,
Tamás


Attila levele a sikertelen vizsga után


Kedves Péter!
 
Csatoltan küldöm a javítóvizsgára feladott díj banki átutalásáról készült igazolást szíves felhasználásra. Remélem így elfogadható (sajnos csak Word formátumban tudom leszedni az elektronikus banki rendszerből).
 
Köszönöm az elmúlt napokat, fantasztikus társaság jött össze és eben nagyon nagy érdemeid vannak. A vizsgám nem rajtatok múlt, sajnos nem nyertem el a vizsgáztató szimpátiáját. Már az elején a fejébe vette, hogy buktatni fog, az elsősegélyen szinte csak műtenem nem kellett. Meg van ennek is a tanulsága.
Még egyszer gratulálok Nektek, jól felépített, gördülékeny csapatmunka a tiétek.
A javítóvizsgán találkozunk!
 
Üdv, Attila


Vera vidám beszámolója


"Érkezéskor a kikötő bejáratánál már messziről kiszúrtam egy kis csoportot…nem a mostanság oly divatos tűntetők táborának néztek ki, úgyhogy levontam a következtetést hogy csakis a lelkes vitorlázós csapat lehet. Megérkezett Péter is, akinek úgy tűnik, nagyon jó a névmemóriája mert elsőre megjegyezte mindenki nevét (de az is lehet hogy tanfolyamkezdés előtt úgy magolta a névlistát mint mi fogjuk hamarosan a hajózási szabályzatot(?). Miután meglestük a szép kis vitorlásokat, amiket az elkövetkezendő napokban megpróbálunk nem felborítani mindenki beköltözött a szobákba, majd kicsit ismerkedtünk a pezsgős koccintás keretében.

Ebéd után egyből be lettünk dobva a mély vízbe. Megtanultuk a vitorlás részeit meg egy két hiperhasznos csomót is, amit megköt az ember egyszer jól, kétszer jól, vár öt percet és konstatálja hogy gőze sincs, hogy kell jól megkötni. Vitorláztunk is a kifejezetten kezdők részére megrendelt szélben. Este megúszuk az elméleti okítást és helyette hínárpáleszt kaptunk. Itt szeretném megjegyezni hogy ebből rendszert kéne csinálni!

Hát nem indult valami jó idővel a 2. nap. Elég hideg volt és fújt is a szél rendesen. Péter szerint kellemes sportos volt a szél a kalózban ülve viszont inkább orkán erejű gyilkos szélviharnak tűnt. Részemről ment a para ezerrel. A kis kalózok csak úgy hasították a vizet míg én próbáltam ráérezni, hogy nem fogunk felborulni de valahogy nem ment ki az fejemből hogy mindjárt milyen hideg lesz a víz… Fordulási gyakorlat volt a feladat ami párszor sikeres perdülésbe csapott át (természeten így akartam!) Dél körül olyan vizesen másztunk ki a hajókból hogy otthon nem győztem magyarázni hogy nem borultam bele……(azt nem említettem hogy néha nem sok kellett hozzá).

A délelőtt folyamán értelmet kapott az előzetesen ajánlott vízhatlan nadrág fogalma, délutánra érdekes módon mindenki bőröndjéből előkerültek a vízálló ruhák, gumicsizmák. A tőkesúlyos hajókon azért könnyebb volt valamivel az élet. Állítólag ezeket nem nagyon lehet felborítani….na azt majd meglátjuk....nem ismernek itt a fiúk még engem. A szél még jobban esősödött nap végére ami a Buci és Imre kapitányok által irányított tőkesúlyos hajókon felettébb kellemes volt, akik viszont a kalózokon ültek azok kaptak kis ízelítőt az igazi hajós életből.

Miután mindenki sikeresen túlélte az elmúlt évek szerintem legnagyobb viharát, az esti órákban Péter megpróbálta belénk verni a hajózási szabályzatot. Egész jól megy neki a kínaiból magyarra történő fordítás. Azért meg kell jegyeznem, hogy ez a HSZ nem semmi. Kicsit korábban belekukkantottam már és találtam olyan kérdést amit barátaimmal 1óra alatt sem sikerült megfejtenünk. Ahányan voltunk annyi válasz született hogy mit is akarnak kérdezni, magáig a válaszig el sem jutottunk. Azóta találtam még párat – lát egy piros fényt, felette két fehéret egy vonalban, alatta sárga. Kérdés : hány éves a kapitány? –és ez még a könnyebbek közül egy. Van amihez kép is van. Fekete háttér sok ronda kis ponttal, apukám szerint UFO-k...

Péntekre végre szépen kisütött a nap, a hurrikán sem tombolt már és megérkezett a jó kis barnulós idő. A mai perdülési gyakorlathoz tökéletes idő volt. Ez már a tegnap véletlenszerű gyakorlás után tutijól ment, csakúgy mint a hasznos csomók amik megkötése az asztalra helyezett bikán már nagyon tudtuk, viszont trükkös módon a hajókon vízszintesen, féloldalasan áll a bika és valahogy a kötél is mindig rossz oldalról jön.....uh azért néha okoz még némi fejtörést hogy merre is kéne tekergetni a kötelet hogy valami csomószerű jöjjön ki belőle. Viszont sok mindent egész jól megtanultunk, már a seklit sem stiklinek hívtuk.

A többi napon is nagyon szép időnk volt. Olyannyira hogy Rékával mikor kiderült hogy egy hajóra kerültünk még fel sem léptünk a fedélzetre , már azon kezdtünk osztozkodni, hogy ki hol fog napozni. Nem is értem miért nem vittek régen nőket a hajókra...aztán sajna nem lett napozás, mert a fiúk kegyetlen módon befogtak minket is a melóba.
Vasárnap pókerpartyval és borozgatással zártuk az estét, ahol „nemtudokpókerezni Réka” el is vitte a zsetonjaim felét... A jól sikerült végigdorbézolt este után kicsit nehézkesen ment a másnapi kelés, de azért csak sikerült felkászálódni időben a hajókra és csinálni pár mentési gyakorlatot. Hát szegény puffer belefulladt párszor a vízbe de azért sokszor meg is mentettük. Minden esetre az az érzésem, ha nálam egyszer valaki vízbe esik az jobban teszi, ha kiúszik szépen a partra, nem biztos hogy jó ötlet hogy megvárja míg én kimentem......

Péternek, Buci illetve Imre kapitányoknak és Dávidnak köszönjük a sok türelmet és odaadást amível okítgattak minket. Szerintem mindenki nagyon jól érezte magát, kár hogy ilyen gyorsan elment az idő..."


Feri levele


Nem akarom rabolni az idődet, de pár szóban elmesélném az első vitorlás élményünket... Most a hétvégén kibéreltem egy Balaton 25-s vitorlást Balatonszemesen. Szombat reggel levágtattunk a párommal Szemesre átvettük a hajót és már indultunk is. A szél elég gyenge raumos volt olyan ÉNyi. Ezzel leginkább Tihanyt céloztuk meg.
Kb. 3 és 1/2 órás út után teljes szélcsend a tihanyi kompnál még motorozni is kellett. 3-4 magasságában kikötöttünk a Tihanyi Mahart kikötőben. Kis délutáni séta az Apátságnál és egy esti vacsora után, nyugovóra tértünk. Másnap teljes szélcsend 10 óra még mindig... 11 magasságában enyhe hátszéllel indultunk vissza Földvár irányába. Gyenge hátszél, mancsaft párom kitartóan támasztotta a fockot hátszelezéshez, nem sok sikerrel. A tihanyi átkelőnél most nem használtunk motort, önerővel átcsusszantunk a komp után. Földvártól Szárszóig enyhe szél kerekedett amivel meglódultunk egy 3 csomó körüli sebességre. Az utolsó kilométert viszont csak motorral tudtuk megtenni, mert már vártak a kikötőben. Beállás, hajóátadás és irány Bp. Azért a vitorlaállításokat lehetett gyakorolni, reméljük a következő szelesebb lesz, akkor már visszük a lányomat is.

üdv, Feri


Rendhagyó módon most nem vendégeinktől, hanem egyik oktatónktól álljon itt egy beszámoló:


"A tanfolyam számunkra kicsit korábban kezdődik, hogy a vízreszállás idejére minden elő legyen készítve. Mivel ez volt a szezonnyitó tavaszi tanfolyam, a szokásosnál több dolgunk volt, bár az előző napokban igyekeztünk mindent összeszerelni a hajók téli álma után. Az oktatóteremben összeraktuk a vetítővásznat és a projektort, a kalózokat leponyváztuk, elővettük a vitorlákat, mentőmellényeket, és ahogyan vendégeink is bizonyára találgatják, milyen is lesz a tanfolyam és az oktatók, mi is ilyesmiről beszélgettünk, csak a vendégekkel kapcsolatban. 10:00 a találkozó és a kezdés időpontja, mindenki rendben megérkezett, Péter koordinálta az autók beparkolását. Az első délelőtt a program és a hajók megismerésével telt, majd az ebédszünet után következett az első vízreszállás. Elég jó friss szelünk volt, de hát milyen is legyen az idő áprilisban? Szerencsére nem volt túl erős, sőt még nekünk is élmény volt a hosszú tél után újra vízen lenni.
Első nap az iránytartást, kormánykezelést gyakoroltuk, mindenkinek jól ment. Sokan azt hiszik, hogy ez könnyű feladat, valójában oda kell figyelni, mert az autókon megszokott körkormánnyal ellentétben a vitorlások kormánya máshogy működik: ha jobbra mozdítom a rudat, a hajó balra megy és fordítva. Ezt bizony meg kell szokni, de pontosan erre való az első nap. 6 órakor kötöttünk ki és a parton már vártak minket az üdvözlőitalok: iskolánkban hagyomány, hogy az első vízreszállás után (nem pedig előtte, ezt a sorrendet később is érdemes megszívlelni) közös koccintással ünnepeljük meg a vízi élet első lépéseit. A koccintanivaló az iskola hínárpálinkája, amelyet a téli időszakban készítünk el saját recept alapján, és kiváló relaxáló hatása van...:-) A hangulat hamar oldottá vált. Az első este az ismerkedéssel telik, még nem elméletezünk, majd másnap!
Következő napon szerencsénkre ismét jó szél fújt, az ejtéssel és élesedéssel ismerkedtünk, illetve a fordulással. Mik is ezek a manőverek? Az élesedés kanyarodás a szél felé (kisebb, élesebb szöget zár be a hajó a széllel) az ejtés pedig kanyarodás a széltől el. A fordulással pedig széloldalt lehet váltani, ha előzőleg a hajó jobbról kapta a szelet, fordulás után balról fogja kapni, segítségével akár meg is fordulhat a hajó. Ez után következett az első elmélet, a Hajózási Szabályzat első része. Ez a vízi kresz, egy vaskos jogszabály, amelyet jogászok írtak jogászoknak, hogy havária esetén ki lehessen deríteni, ki volt a felelős. Nem könnyű anyag, együtt kell értelmeznünk, hogy tanulható lehessen. Igyekszünk példákkal szemléletesen oktatni, illetve a projektoros technika is sokat segít, ahol lehet, képekkel mutatjuk be, miről is van szó. A következő napokban sem volt panaszunk a hajtóanyagra, több alkalommal kapcsolták be a második fokozatot a viharjelzőn, szerencsére komoly vihar nem volt, csak erős szél. Az áprilisi nap és a szél hamar megkapta az arcokat, mindenki kezdett úgy kinézni, mint a rézbőrűek. Főleg az ajkakat fújta ki a szél, fogyott is az ajakír...Gyakoroltuk a perdülést (hátszeles irányváltás) és a fő vizsgamanővert, a vízből mentést, valamint a horgonyzást és a kikötéseket. A csomózással is jól haladtunk, minden nap megtanultunk két új csomót, és az első nap kiosztott gyakorlókötelekkel folyamatosan gyakoroltuk az előzőleg tanultakat. A gyakorlások között sokat beszélgettünk, ekkor derült ki, hogy van közöttünk két pilóta és több más érdekes foglalkozás űzője.
Ötödik napon tettünk egy túrát Tihanyba, gyönyörű volt a Balaton és az Apátság a tavaszi napfényben. Tihanyban lángost és sört ebédeltünk, néhányan fagylaltoztak. Visszafelé gyengült valamicskét a szél, de kitartott hazáig.
Hatodik napon ismétléssel és próbavizsgával zártuk a tanfolyamot, hiszen másnap vizsga. Az eredmények azt mutatták, hogy nagyon érdeklődő, motivált csapat jött el az áprilisi szezonnyitó tanfolyamra, melyet az oktatók legalább úgy vártak már, mint a vendégeink. Jó szelet mindenkinek!"